جستجو کردن
Close this search box.
صفحه اصلی > سماق برای کاهش چربی و کلسترول
سماق برای کاهش چربی و کلسترول

سماق برای کاهش چربی و کلسترول

سماق یک چاشنی خوش‌طعم و قرمز رنگ است که از میوه درخت سماق به دست می‌آید،  علاوه بر طعم لذیذ، مجموعهای از خواص شگفت‌انگیز برای سلامتی، به خصوص برای قلب و عروق را در خود نهفته دارد. در این مقاله به بررسی تخصصی‌تر خواص سماق برای کاهش چربی و کلسترول می‌پردازیم.

مکانیسم‌های اثر سماق بر چربی و کلسترول

  • کاهش جذب کلسترول: اسید تانیک موجود در سماق، به کلسترول موجود در روده متصل می‌شود و از جذب آن به جریان خون جلوگیری می‌کند.
  • افزایش تولید صفرا: سماق می‌تواند با افزایش تولید صفرا به هضم چربی‌ها کمک کند. صفرا به تجزیه چربی‌ها در روده کمک می‌کند و باعث می‌شود که چربی کمتری جذب جریان خون شود.
  • کاهش تری گلیسیرید: مطالعات نشان داده‌اند که سماق می‌تواند سطح تری گلیسیرید را نیز در خون کاهش دهد.
  • کاهش التهاب: التهاب، عامل مهمی در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی است. سماق با دارا بودن خواص ضد التهابی، به کاهش التهاب در بدن و حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.
  • افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها: سماق سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند پلی‌فنول‌ها، تانن‌ها و اسید گالیک است. این آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و از سلول‌های بدن در برابر آسیب محافظت می‌کنند. تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند منجر به التهاب، استرس اکسیداتیو (وضعیتی که در آن، تعادل بین مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن به هم می‌خورد) و بیماری‌های مختلف، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی شود.سماق برای کاهش چربی و کلسترول

مطالعات علمی

مطالعات متعددی در مورد اثر سماق برای کاهش چربی و کلسترول انجام شده است.

مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد که مصرف روزانه 3 گرم سماق به مدت 12 هفته، سطح کلسترول LDL را به طور قابل‌توجهی در افراد مبتلا به کلسترول بالا کاهش داد.

مطالعه دیگری در سال 2016 نشان داد که مصرف روزانه 2 گرم سماق به مدت 8 هفته، سطح تری گلیسیرید را در افراد چاق کاهش داد.

مطالعه‌ای در سال 2014 نشان داد که مصرف روزانه 4 گرم سماق به مدت 4 هفته، سطح مارکرهای التهابی را در افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی کاهش داد.

نحوه مصرف سماق برای کاهش چربی و کلسترول

به عنوان چاشنی

سماق را به عنوان چاشنی روی انواع غذاها مانند کباب، مرغ، ماهی، سالاد و سوپ استفاده کنید.

به عنوان نوشیدنی

می‌توانید دمنوش سماق را با اضافه کردن یک قاشق چایخوری سماق به یک فنجان آب جوش تهیه کنید.

سماق برای کاهش چربی و کلسترول

به عنوان مکمل

سماق به صورت مکمل در کپسول و پودر نیز موجود است.

میزان مصرف مجاز سماق

به طور کلی، مصرف 1 تا 2 قاشق چایخوری سماق در روز برای اکثر افراد بی‌خطر است. با این حال، اگر باردار هستید، شیرده هستید یا دارو مصرف می‌کنید، قبل از مصرف سماق با پزشک خود مشورت کنید. مصرف مقادیر زیاد سماق ممکن است باعث ناراحتی معده، اسهال و تهوع شود.

 

در نهایت باید گفت که سماق یک ادویه خوشمزه و مغذی است که می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. سماق برای کاهش چربی و کلسترول و در نتیجه برای سلامت قلب و عروق استفاده میشود.  سماق با  کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تواند به محافظت از قلب شما در برابر بیماری‌های مختلف کمک کند.

سوالات متداول سماق برای کاهش چربی و کلسترول

  1. آیا سماق می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد؟

پاسخ: بله، مطالعات نشان داده‌اند که سماق می‌تواند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. سماق با افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین، به جذب بهتر قند خون توسط سلول‌ها کمک می‌کند. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سماق می‌توانند به محافظت از سلول‌های بتا در پانکراس که مسئول تولید انسولین هستند، کمک کنند.

  1. چه مدت طول می‌کشد تا سماق اثر خود را بر کاهش چربی و کلسترول نشان دهد؟

پاسخ: اثرات سماق بر کاهش چربی و کلسترول می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.  با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه سماق به مدت 4 تا 12 هفته می‌تواند به طور قابل‌توجهی سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

  1. آیا مصرف سماق در کنار داروهای کاهنده چربی خون مشکلی دارد؟

پاسخ: بهتر است قبل از مصرف سماق در کنار داروهای کاهنده چربی خون با پزشک خود مشورت کنید.  سماق ممکن است با برخی از داروهای کاهنده چربی خون تداخل داشته باشد و اثرات آنها را افزایش دهد.