جستجو کردن
Close this search box.
صفحه اصلی > خواص دمنوش سماق برای لاغری
دمنوش سماق برای لاغری

خواص دمنوش سماق برای لاغری

سماق با نام علمی (Rhus) از کلمه عربی summaq به معنای قرمز تیره گرفته شده که در منطقه خاورمیانه از محبوبیت بالایی برخوردار است و در آشپزی کاربرد زیادی دارد. جالب است بدانید که سماق داری خواص شگفت انگیز زیادی برای سلامتی بدن است که یکی از این خواص مربوط به لاغری و کاهش وزن است. در این مقاله به بررسی مفصل خواص دمنوش سماق برای لاغری، ارزش غذایی و میزان مصرف آن می‌پردازیم.

خواص دمنوش سماق
خواص دمنوش سماق برای لاغری

سماق به عنوان یکی از ادویه جات محبوب در ایران در کنار بعضی از غذا‌ها و به عنوان یک چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از خواص دمنوش سماق برای لاغری نباید چشم پوشی کرد و می‌توان آن را یک داروی مؤثر برای کاهش وزن و تناسب اندام برشمرد. در صورتی که از اضافه وزن و چاقی مفرط رنج می‌برید، برای آشنایی بیشتر با کاربرد مؤثر سماق برای لاغری با ما همراه باشید.

دلیل اصلی استفاده از سماق برای لاغری و تناسب اندام

طبق تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده که سماق موجب شکسته شدن چربی‌ها در شکم و همچنین سوزاندن کالری می‌شود. این ماده خوراکی از ویتأمین‌ها و پروتئین‌های بسیار مفید تشکیل شده و واکنش‌های متعددی را در معده و سیستم گوارش شکل می‌دهد. تا ضمن هضم و جذب غذا، انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه در بدنه تأمین شود. از آنجایی که کاهش وزن و لاغری تا حد زیادی به عملکرد دستگاه گوارش بستگی دارد، این ادویه با پاکسازی و تقویت معده زمینه مناسبی برای کاهش وزن و تناسب اندام فراهم می‌سازد.

کدام سماق برای لاغری شکم و پهلو مناسب است؟

سماق قرمز در مقایسه با سماق قهوه‌ای کیفیت و مرغوبیت بیشتری دارد. به همین دلیل برای رژیم غذایی خود از سماق قرمز ارگانیک و بدون مواد افزودنی استفاده کنید. تنها کیفیت و ارگانیک بودن سماق مهم است. به همین دلیل در زمان خرید به این نکات توجه کنید:

  • پودر سماق را در یک لیوان بریزید و آب به آن اضافه کنید. اگر سماق تقلبی و حاوی رنگ باشد، آب تغییر رنگ می‌دهد. اما اگر سماق اصل باشد، سماق در آب حل نشده و آب تغییر رنگی نخواهد داشت.
  • به رنگ سماق در زمان خرید توجه کنید. بیش از اندازه قرمز بودن سماق نشان از وجود افزودنی و رنگ خوراکی است.

با این دو راهکار در زمان خرید بهترین سماق را برای رژیم غذایی خود خریداری خواهید کرد.

میوه سماق قرمز
میوه سماق قرمز ارگانیک

دمنوش سماق برای لاغری، سلامت بدنی و بهبود  روحیه

شاید از تعداد زیادی از افراد بپرسید که چگونه از سماق استفاده می‌کنند، بگویند که این ادویه را روی کباب خود می‌پاشند. اما استفاده از سماق تنها برای خوش طعم کردن انواع کباب نیست. بلکه از این ادویه می‌توانید برای طعم‌دهی انواع غذاها و افزایش ارزش غذایی میوه‌جات و سبزیجات حتی به صورت دمنوش استفاده شود.

همانطور که اشاره شد یکی از موارد مصرف سماق استفاده از آن به صورت دمنوش است که دارای خواص متعددی می باشد که در ادامه به بررسی خواص دمنوش سماق برای لاغری می پردازیم. دمنوش سماق به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی، فیبر و اسیدهای آلی، ممکن است به کاهش وزن و چربی سوزی کمک کند. در اینجا به برخی از مزایای منحصر به فرد دمنوش سماق برای کاهش وزن اشاره می‌کنیم که فراتر از صرفاً افزایش متابولیسم یا کاهش اشتها می باشد:

  • کاهش قند خون: برخی مطالعات نشان داده‌اند که دمنوش سماق می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند. از آنجایی که نوسانات قند خون می‌توانند منجر به افزایش اشتها و پرخوری و در نتیجه افزایش وزن شوند، ثبات در سطح قند خون با مصرف سماق می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.
  • بهبود حساسیت به انسولین: دمنوش سماق ممکن است به بهبود حساسیت بدن به انسولین کمک کند، هورمونی که قند را از خون به سلول‌ها منتقل می‌کند. حساسیت بهتر به انسولین به بدن کمک می‌کند تا از قند به عنوان انرژی استفاده کند و مانع از ذخیره آن به صورت چربی و در نتیجه جلوگیری از افزایش وزن شود.
  • کاهش التهاب: التهاب مزمن با افزایش وزن و چاقی مرتبط است. سماق دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند.

طرز تهیه و مصرف دمنوش لاغری سماق

تهیه دمنوش سماق بسیار ساده و راحت است. مصرف این دمنوش برای افرادی که رژیم کاهش وزن ندارند نیز مفید خواهد بود. زیرا به کنترل کلسترول، قند خون و سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

برای تهیه دمنوش سماق برای لاغری مراحل زیر را

  1. یک قاشق چایخوری سماق را در قوری بریزید.
  2. یک فنجان آب جوش روی آن بریزید.
  3. بگذارید دمنوش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.
  4. دمنوش را صاف کرده و بنوشید.

در هنگام مصرف دمنوش سماق رعایت نکات زیر ضروری است:

  • قبل از مصرف دمنوش سماق در صورت مصرف هر گونه دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • زنان باردار و شیرده باید از مصرف دمنوش سماق خودداری کنند.
  • مصرف بیش از حد دمنوش سماق ممکن است عوارضی مانند اسهال و ناراحتی معده ایجاد کند.

رعایت برخی نکات در هنگام تهیه دمنوش سماق یا خرید و نگهداری سماق می تواند تجربه لذت بخش تری از طعم و همچنین حفظ خواص دمنوش سماق برای لاغری را برای شما به همراه داشته باشد. به عنوان مثال برای طعم بهتر، می‌توانید کمی عسل یا لیمو به دمنوش سماق اضافه کنید همچنین بهتر است سماق را به صورت پودر شده خریداری کنید، زیرا طعم آن قوی‌تر است و سریع‌تر دم می‌کشد. سماق آسیاب شده را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید تا عطر و طعم خود را حفظ کند.

سوالات متداول برای خواص دمنوش سماق برای لاغری

1. برای کاهش وزن چقدر سماق مصرف کنیم؟

مصرف ۳ گرم سماق در طول روز برای لاغری بی خطر و بلامانع است. البته اگر دارو مصرف می‌کنید یا آلرژی دارید حتما قبل از مصرف سماق برای لاغری با پزشک خود مشورت کنید.

2. چند بار در روز دمنوش سماق مصرف کنیم؟

می‌توانید دو تا سه بار در روز دمنوش سماق مصرف کنید.